Annons:
Etikettövrigt
Läst 1433 ggr
Kjelle
2009-10-10 02:57

Sportföräldrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni barn som idrottar, till exempel spelar hockey.Kan ni inte berätta lite hur det är att vara idrottsförälder. Min sambo har två barn som hon engagerar sig och jag inte låta bli att tycka att hon är otrolig. Nu börjar jag ta med de unga också. Tycker det är kul. På bilden sitter hon och kollar när sonen går på innebandylektion.

Berätta lite ni som har erfarenhet och varför inte visa lite bilder också.


Annons:
Leffe
2009-10-10 03:05
#1
Gittan
2009-10-10 16:44
#2

Jag tycker det är värt allt arbete. Man får se hur barnen växer och gläds med uppgiften. De får också lära sig att ta en motgång. Självförtroendet ökar på dem. Som sagt det är värt hur mycket som helst.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


HannaM
2009-10-10 21:11
#3

Jag tycker alla föräldrar som har barn som idrottar ska ställa upp för dom, på rimlig nivå naturligtvis, alla kan inte allt alltid men det är ju ändå ens barn.

Är tränare och har sett allt för många föräldrar som ser idrotten som något ställe där man dumpar av ungen (eller skickar iväg på beroende på ålder) och sen är det inte mer med det. Vad dom aldrig reflekterar över är att mer eller mindre 100% av ungdomstränarna jobbar ideelt och att dom allra flesta föreningar har en rätt usel ekonomi och är beroende av att föräldrar och tränare ställer upp och hjälper till. Det behövs tillexempel en styrelse i en förening, någonstans måste dessa komma ifrån. Det kanske behövs att man ställer upp och står i cafeterian någon eller några gånger per säsong. Hjälper till vid hemmamatcher och städar, fixar med resultattavla, ja ni vet.

För att tränare ska orka fortsätta och för att föreningarna ska finnas kvar behövs annan frivillig arbetskraft, föräldrar tillexempel. Inom ett lag behöver man oftast en lagledare, någon som ordnar en lista för tvätt av matchtröjor och samordningar skjuts till bortamatcher.. ja helt enkelt. Det krävs ett engegemang för att det ska fungera, en eller två tränare kan inte ta på sig allt det där.

tantan
2009-10-11 14:26
#4

och kanske en cafeansvarig som går på de TVÅ möten per säsong som det kan bli…

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

EvaG
2009-10-11 17:17
#5

Tycker att det verkar som att alla i en förening gör ett bra jobb och lägger hela sin energi på det.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Kjelle
2009-10-11 22:20
#6

Det är också en bra synpunkt. Det att man som förälder också kan hjälpa till med lite praktiskt i klubben.


Annons:
Gittan
2009-10-12 11:40
#7

Det är bara det att i dagsläget så spelar inte sonen när kaffeteria och sådant är öppet. Han går bara så att säga kurs. Kan nog vara intressant och kul att hjälpa till om han fortsätter med sporten. Då har man själv något att göra också.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


HannaM
2009-10-12 13:35
#8

#7 jag pekar inte ut någon=) Finns det inget att hjälpa till med kan man ju inte göra något heller=) Det var mest mina egna reflektioner kring ämnet i stort och den erfarenhet jag har som tränare.

Leffe
2009-10-14 14:49
#9

Jag fick åka runt med min lillebror på tennisträning och matcher. Ögonen bara lyste på grabben. Det var värt att jag offrade min fritid

HannaM
2009-10-14 14:50
#10

#9 Visst är det värt det=) Vi lägger ner en hel del tid på killarna vi tränar och visst kan jag tycka att det tar emot ibland att åka tvärs över hela stan men när man ävl är där är det helt klart värt det. När man ser hur kul dom har det på planen.

Upp till toppen
Annons: